vrijdag 7 september 2012

School.

De eerste week begon al met de mededeling dat we binnen drie weken een onderwerp voor ons profielwerkstuk moesten hebben gekozen. Ook kregen we de eerste weken al informatie over onze reis naar Rome en opdrachten die we daarvoor moeten doen. Elke dag vroeg opstaan en 's avonds huiswerk maken is al zo alledaags geworden dat ik me de maanden hiervoor nog amper kan herinneren.

Jawel hoor, school is voor mij al weer drie weken geleden begonnen.

Ik zit nu in het examenjaar van vwo en dat brengt wat leuke, wat minder leuke en wat andere dingen met zich mee.

Zo gaan we dit jaar in oktober een week met de klas naar Rome, waar ik heel veel zin in heb.
Maar we krijgen ook elke proefwerkweek belangrijke toetsen die voor ons schoolexamen meetellen.

Ook is dit het jaar waarin we ons profielwerkstuk moeten maken, wat erg leuk kan zijn als je een onderwerp kiest wat je interesseert en een aardige begeleider hebt, maar om tachtig uur in een werkstuk te steken is toch wel heel wat! Deze week moesten wij onze eerste keuze voor ons profielwerkstuk onderwerp en onze begeleider en vak al inleveren en ik heb dus al een besluit moeten nemen.

Als de leraar het goed vindt ga ik een profielwerkstuk maken over fair trade voor het vak aardrijkskunde. Het lijkt me een erg interessant onderwerp om onderzoek naar te doen en ik ben al begonnen met het zoeken van wat informatie op internet. Bij fair trade denk je al snel aan Max Havelaar koffie, maar wat het wel wat leuker maakt is dat winkels als The Body Shop, Lush en Starbucks ook fairtrade-producten verkopen! Ik heb nu dus gelukkig wel zin gekregen in het maken van mijn profielwerkstuk.

In dit jaar hebben we geen lichamelijke opvoeding (gym) meer, maar SOLO (een afkorting die iets als 'Sport Oriëntatie Lichamelijke Opvoeding' betekent). Dat houdt in dat je voor het schooljaar drie sporten kiest die je allemaal een periode (vier lessen) gaat beoefenen. Ik heb handboogschieten, yoga en tennis gekozen. Ik heb nu al twee lessen handboogschieten gehad en ik vond het heel erg leuk! Ik had verwacht dat ik verschrikkelijk slecht zou zijn, maar bijna alle pijlen komen wel in het bord en ik heb al een paar keer tien (de hoogste) punten geschoten. Nu hoop ik dat yoga en tennis net zo leuk worden, maar ik ben nu eigenlijk al blij genoeg dat we geen gym meer hebben waarbij ik de helft van de onderdelen (kuch shuttlerun! kuch) niet leuk vind.

Verder heb ik het tussen de toetsweken door niet heel druk, omdat we eigenlijk bijna alleen nog maar toetsen hebben in de toetsweek. Wel moet ik voor de talen nog leesverslagen op tijd afkrijgen, waar hopelijk niet te veel stress van komt.
Het examenjaar blijft natuurlijk wel erg spannend omdat je met elke schooldag al een dag dichter bij het centraal examen komt!

In welk schooljaar zitten jullie nu en verliepen jullie eerste weken school ook al goed?

from Fay with love

5 opmerkingen:

  1. ik zit nu in mijn examenjaar van vmbo tl! de eerste weken gingen bij mij erg goed! leuk zeg dat boogschieten, erg leuk dat jullie school zoiets doet, wij hebben nog gewoon simpel gym haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leed dat profielwerkstuk heet. Ja, ik had er oprecht een hekel aan, mede ook door mijn begeleider. En hey, die cijfers die ze gaven? Zó oneerlijk: er waren begeleiders die al hun groepjes ongeacht hun werkstuk een 7/8/9 gaven, maar ook begeleiders die een 6 al hoog vinden. Dus na tijden lang eraan gewerkt te hebben, meerdere malen met het handen in het haar gezeten, boos geweest, naar de pc hebben gestaard, wildvreemde mensen te hebben gemailt konden we er een 6.8 uitslepen. Haha, nouja, hopelijk tref jij het beter!

    En oh wat superchill dat je gewoon zelf sporten kunt uitkiezen, en wat een leuke sporten ook! Nouja, ik had helemaal geen sport meer in de 6de haha! Ook wel fijn :) of alleen het eerste halfjaar. Hmm. Eigenlijk weet ik het niet meer zo goed haha.

    Afgelopen jaar deed ik ook VWO6, en dit jaar heb ik een tussenjaar :). Over een paar dagen vertrek ik naar Australië om daar te gaan backpacken, dus geen school voor mij! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat rot voor je dat je zoveel problemen had met je profielwerkstuk!
      Mijn begeleider is een van m'n favoriete leraren dus hopelijk komt dat bij mij wel goed!

      En super leuke dat je naar Australië gaat! Veel plezier :D
      xxxx

      Verwijderen
  3. Haha sorry ik ben altijd zooo langdradig met comments :p

    BeantwoordenVerwijderen